tirsdag den 23. oktober 2012

Analyse af Google+




Udbredelse og demografi:

der er 400millioner brugere på google+, i modsætning til facebooks 870 millioner, og der er 100 millioner aktive på en månedlig basis, hvor halvdelen af facebooks brugere er aktive på daglig basis.
De top fem lande der bruger google+ er USA, Indien, Brazlilien, UK og Canada. 76 procent af indiske brugere er single, og bruger det hovedsageligt til dating og til at indlede forhold. 18-24 er den mest populære gruppe inden for google plus, det gælder for alle de fem lande. Det er hovedsageligt mænd der er brugere, de tæller omkring 2/3 af brugerne

Primære funktioner:

Google plus opdeler dine kontaker og venner i Cirkler. Dvs den skaber flere netværk for dine bekendtskaber. Du har et fora for arbejde og kollegaer, et for kajakklubben, et for bekendtskaber og et for nære venner osv. Det mener de er tættere på den måde vi opdeler bekendtskaber i virkeligheden, og det virker rigtig godt.

Ved at skabe flere netværk samler google alle de social-medievaner folk har på ét sted. Der er én portal for alt det man ellers ville bruge facebook til og et fora for alt det man ville bruge linkedin til. Det er ideen i hvert fald. Det professionelle og private er samlet ét sted. Og de er gode til at filtrere de informationer og opdateringer man får så de er mere relevante. 

Google siger at Google+ ikke bare er et socialt netværksprodukt. De forsøger at samle al socialmedieaktivitet på ét sted. Der er god interaktion mellem google+ og youtube, og deres blogging del, deres søgmaskine, fildeling, docs og alle mulige andre applikationer. så google plus skal ikke ses som en konkurrent til facebook, men skal ses som et produkt der er meget større, og samler alle den aktivitet folk har på socialemedieplatforme. 
Det med at man bruger youtube til noget, og facebook til noget andet, og så går man ind på delicious når man vil det, og ind på digg når man vil det, forsøger google plus at gøre forældet. De samler alle disse funktioner i ét produkt og gør det. Der er en masse der bliver meget nemmere ved at samle det hele i ét produkt.

Involveringsgrad:

Det samme som facebook. men samarbejdet med google blogs og youtube osv, gør det potentielt nemmere og giver kortere vej til at skabe og beskue og opleve mere end hvad man kan på facebook. 

Sprog/spilleregler:

Intet karakteristisk sprog endnu. Men igen, man har opdelt i grupper, så den giver mulighed for at skifte sprog, alt efter hvem man snakker til. karrieremessigt eller med vennerne, eller med mor og far f.eks. Det er pointen med Google+

Indgangsbarriere:

Indgangsbarrieren er lav mht socialiseringsdelen, men google plus giver dig netop muligheden for at vælge hvilket forum du vil snakke i og hvor meget du vil gøre ud af det. Den forsøger at samle videoproduktion, blogging, og dine billeder på ét sted. Så indgangsbarrieren kan ændre sig alt efter hvem du vælger at kommunikere med.

SWOT: 
Styrker 
Inddele sit netværk i cirkler( Undergrupper) f.eks. venner, bekendte, familie osv. Man kan på den måde kontrollere hvilke slags info der skal ud til hvem. 
Alle googles platforme er samlet ved hjælp af en google plus profil. Når du logger ind, er du også logget ind på youtube, din mail osv. Elementer fra google+ vil i fremtiden dukke op i søgemaskinen, i gmail i blogging universet osv. 
Man kan hurtigt spille spil på Google+. De har gjort mange ting nemmere tilgængeligt.

Svagheder
Kedelig/dårlig design
Dårlig promovering (Hvorfor skal man vælge google plus, det er folk ikke bevidste om) 
Ikke så intuitiv 
Dårlig funktionalitet

Muligheder
Google plus har mulighed for at blive ligeså stort som facebook, de skal bare lære at promovere sig selv bedre, og fortælle folk hvad det er for noget, og hvorfor vi skal vælge det.

Trusler: 
Facebook, Twitter, Linkedin etc. Alle sociale platforme. Så længe der er store sociale-medieplatforme der ikke kan integreres i google+, så falder deres "alt samlet på ét sted"-ide lidt til jorden.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar