mandag den 22. oktober 2012

Noter fra fordrag med Peter Svarre


Peter havde en professor på Columbia university der mente at mange forskellige fag måtte begynde at arbejde sammen for at skabe fremtidens medie produkter. Det var hans filosofi. Både computerscience, kommunikation, arkitekter, forretningsfolk osv, måtte alle arbejde sammen og tage stilling til hvordan man skal bruge internettet til at kommunikere. 

sociale medier er ikke nye medier, de har gjort os alle til medie. medier forstået i afsender-modtager modellen er forældet. den gamle kommunikationsmodel er ikke længere relevant. Nu er mediet og modtageren ofte den samme, og der er langt mere tovejskommunikation, også mellem modtagere.

Peter havde lavet et Kompas-skema hvori man kunne placere forskellige produkter; tv-programmer, kampagner, video, lyd osv;

nord: Det er ikke professionelle der skaber produktet,
syd: kun professionelle skaber produktet, 
east: digital økonomi, 
west: fysisk økonomi.
hvis man er north east, som mediebrancen er, så er man ramt af den perfekte storm. Det er der man bliver nød til at tage sociale medier alvorligt hvis man vil overleve. 

Peter beskrev "Canon modellen". Hvor han illustrerede hvordan virksomheders hjemmesider ofte aldrig bliver brugt af kunder til at vælge og finde informationer om produkter.
I Canons tilfælde bruger folk facebok, wikipedia, user reviews, blogs, edbpriser og flicker i den rækkefølge, og går helt uden om Canons webside. Så det virker ikke med den gamle afsender-modtager model, med canons hjemmeside. Canon bliver nød til at være til stede hvor kunderne er. Folk kommer ikke til dig som virksomhed hvis de vil have noget/købe noget, der foregår en anden samtale. så den gamle kommunikationsmodel kan ikke bruges. 

Grundregel:
vælg den rette platform. Hvor skal man være tilstede? Hvor er samtalerne?
I mange virksomheder fungerer det på den måde at chefen har været ude til kursus og så siger han vi skal have en facebookside, så sidder der en stakkels 21 årig og skal lave en facebookside, uden på noget tidspunkt at man har overvejet om det var facebook ens kunder eller målgrupe befinder sig på.

postvæsner i hele verden er ramt af den perfekte storm, breve eksisterer ikke mere, og post digitaliseret. Folk bestiller dog meget fra internettet så postvæsnet får flere og flere pakker at omdele. Det svenske postvæsen ville gerne kommunikere at man kan sende store pakker nemt hos dem. Det svenske postvæsen vendte det om og tænkte, hvor er folk når de snakker om pakker? Det er ikke på facebook eller twitter, men på den svenske Ebay-side og andre købssider. 

Anden grundregel: Tal det rette sprog. Den måde folk bruger internet sprog og linker og add'er og tagger, skal virksomhederne kunne være med på. Man taler et andet sprog når man er på facebook end når man er på twitter. Det med at forklare virksomheder hvad hashtags og tagging er, og derefter sige at de nu kan kommunikere på social-media platforme, det svarer til at give folk en fransk ordbog og sige "nu kan i tale fransk". Man kender ikke sproget før man har været der. 

Tredje grundregel: vær interessandt, man bliver nød til at spørge sig selv, er jeg interessandt nok til at skabe en indholvering, en samtale hos brugerne/kunderne? Hvis man skulle analysere på hvor mange samtaler der er om leverpostej så er der er ikke mange. Der er til gengæld mange samtaler om fint gourmetmad, men det er ikke nødvendigvis stedet at være for stryhns leverpostej. Så i det tilfælde skal man droppe twitter og alt det der, og bruge almindelig kommunikation, hvis der ikke kan skabes indvolvering alligevel

måske er det dog interessandt for en ganske lille skare, og hvis man kan få dem i tale så kan det måske sprede sig. Hvis man kan få ens hardcore fans i snak, så kan det måske sprede sig til almindelige mennesker.

Man kan også være interessandt noget af tiden, som med nykredit og andre udbydere af lån. Der er folk der interesserer sig for det, men kun i det øjeblik de skal købe/sælge hus. I det øjeblik man er interesseret idet, så kunne man sagtens få gang i en samtale, og skabe indvolvering fra kunderne/brugerne

De tre grundrægler burde lede ind i virksomhedens kommunikationsstrategi.

indvolveringsskalaen:

- Medskabelse af produkter: det gjorde han selv med sin bog. Peter lavede en facebook gruppe for de eksperter han kendte, hvor han ville poste ting han ville skrive i sin bog. Det var så meningen de skulle komme med kritik, og fortælle om de syntes det var en god ide at putte det i bogen. Derved var potentielle læsere selv med til at skabe produktet. Der var mange eksperter fra forskellige områder, og de begyndte at bruge facebookgruppen som et netværk til deres egne projekter. konsulenterne kunne gøre sig sexet overfor virksomhederne osv. 
man skal virkelig starte tidligt med online markedføring også i tilfælde af medskabelse af produkter. ellers sker der ikke meget. 


- involvering i produkter: Hvis som novo-nordisk, hvor medskabelse er svær fordi det er meget tekniske produkter der bliver lavet, så kan man stadig skabe indvolvering på andre måder.

-skabelse af nyt involverende produkt: nike lavede nike plus, med en chip i skoen, der opfangede informationener med hvordan langt man løb, ens puls, kalorieforbrænding osv. Så kunne man sende informationerne ind på computeren og man kunnne dele det med alle andre. Så handlede det ikke om løbesko men om løb. det nye produkt skal være et ordenligt produkt og det skal være så godt at folk ville betale penge for det. det skal være produktudvikling og ikke reklameudvikling.

- skabelse af involverende kampagne:
i reklamebrancen ser man ofte viralfilm og tænker, det skal vi også have. Men det lykkedes aldrig. Når man ser på hvem der har success med viralfilm, er det de store brands, de køber sig ofte til views. Old spice lavede en reklamefilm der gik viral. Og folk begyndte at tweete og dele det på facebook osv. Så de lavede en bruger der hed "oldspiceguy" på twitter. Han skulle forestille at være ham fra reklamen, og han førte samtaler med de kendte på twitter. De lavede endda ekstra små film med ham til at svare på de kendtes tweets. Old spice var rigtig hurtige til at reagere. de har været i stand til at lytte til de sociale medier. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar