Af Anne Sofie og Henrik
TV2 nyhederne:
Denne app giver dig de
velkendte nyheder fra TV2.dk. Derudover får du en lang række små nyttige
applikationer, som bl.a. udnytter GPS-mulighederne.
TV2 Vejret:
Denne app giver dig
mulighed for at se vejrudsigten både lokalt og fra hele verden. Senest
vejrudsigt er også tilgængelig som video.
TV2 News:
Med TV2 Play kan du se TV2´s programmer og kanaler live, når det passer dig. Du kan se dem helt op til 30 dage efter de har været vist på tv. Du skal dog abonnere på denne app. Du kan se følgende kanaler : TV 2, TV 2 Zulu, TV 2 Charlie, TV 2 News, TV 2 FILM og TV 2 Sport kanalerne. Du skal have adgang til mindst 1,5 Mbit/sek til rådighed.
TV 2 Sportscenter:
Med TV 2 Sportscenter kan du følge med, og danne et overblik på tværs af en lang række sportsgrene. Du kan også vælge at få en besked, når der har været mål. Du kan følge dine udvalgte kampe med en særlig besked service. Når en kamp er på overvågning modtager du en besked når kampen starter og når der er scoret.
TV 2 Håndbold:
Denne app giver dig nyheder, resultater, liveopdateringer og notifikationer om alt det væsentlige fra håndboldens verden. Med i app´en følger også det helt nye spil, Playmaker, som er udviklet sammen med herrelandsholdets hovedsponsor, Totalkredit.
Playmaker giver dig
mulighed for at involvere dig endnu mere i herrelandsholdets håndboldkampe. Du
kan spille med ved at forudsige hvordan kampen går, og udfordre venner og
familie via facebook.
Denne app giver dig hurtig adgang til TV 2s tekst-tv.
TV 2 har også et stort udvalg af apps fra alle
regionerne, så du kan blive opdateret på nyhedsfronten lige meget hvor i landet
du bor.
Du kan med denne app følge med i cykel-løb LIVE via opdateringer og samtidig få de seneste nyheder indenfor cykelsporten.
Med TV 2 Finans har du adgang til nyheder, video, kurser på aktier, obligationer og valuta. Du har mulighed for at opsætte egen portefølje og få varslinger ved kursudsving, som du selv kan indstille.
Klovn:
Klovn bliver til en app. Du kan med denne app downloade alle afsnit af den populære serie Klovn, og se dem på din iPhone eller iPad. Du vælger selv hvor mange episoder du vil downloade.
TV 2’s mobile strategi:
I dag har TV 2 15 apps
på markedet og der er intet der tyder på, at de stopper med at producere flere
af slagsen. I blandt de 15 apps, er der helt sikkert brugbare og relevante apps
målrettet specifikke brugere, men for at forstå TV 2’s mobile strategi og
forstå hvorfor det ikke er alle TV 2 apps der er lige gennemførte, er det
nødvendigt, at starte et helt andet sted.
Hvis man ser overordnet
på TV 2 som broadcaster og virksomhed, illustrerer antallet af mobile apps
tydeligt, hvad TV 2’s samlede markedsføringsstrategi er/var og dermed også
hvordan den er/var på det mobile markede. Umiddelbart virker den primære
strategi fra TV 2, at favne/ramme
så bredt, som overhovedet muligt ved bl.a., at producere et stor antal af
unikke kunde/bruger designede (customizerede) apps, som rammer specifikke
målgruppe.
Den overordnede strategi
har helt sikkert været et led i TV 2’s tidligere mediestrategi om, at udvikle
sig til et bredt netværk af medier og tjenester. TV 2 Radio, TV 2 bogklub, TV 2
sport osv. skulle have været forløbere for TV 2’s ekspandering. Den meget
aggressive ekspandering slå dog i første omgang fejl og TV 2 har efterfølgende
måtte sælge både TV2 Radio og Sport. På samme måde har mange af TV 2’s mobile
apps været fejlsatsninger, hvor tankerne bag virker ugennemtænkte, uden fokus
på, om funktion og indhold har relevans og er brugbart.
Manglende mulighed for personliggørelse, kan også siges om TV 2 Beep, som er en alt for bred specificeret
nyhedstjeneste, med alt indenfor teknik og spil nyheder. App’en burde give
brugerne muligheden for, at vælge konkret, hvilke teknik og spil nyheder de
ønsker, at følge og modtage push-beskeder angående.
TV 2 fortsætter sikkert
med, i stort omfang at producere og sende en masse apps ud på markedet til
brugerne. Med en ny kanal i sigte (TV 2 Fri), er det kun et spørgsmål om tid
før den kanal får sin egen app. Man kan dog håbe på, at TV 2 bruger flere penge
og kræfter på et mere gennemarbejdet mobil produkt med større mulighed for at
ramme hver enkel seer/bruger og dermed vedkommendes reelle behov. Bl.a. kunne
man i forbindelse med en TV2 Fri app, med stor succes, lave en funktion, hvor
brugerne specifikt kan vælge/fravælge hvilke hobby/fritids interesser
vedkommende ønsker at bruge app’en til at holde sig opdateret om.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar