tirsdag den 9. oktober 2012

TV 2’s mobile indhold og strategi


Af Anne Sofie og Henrik 
TV2 har 15 forskellig apps. Herunder er en kort beskrivelse af hver enkelt.

TV2 nyhederne:
Denne app giver dig de velkendte nyheder fra TV2.dk. Derudover får du en lang række små nyttige applikationer, som bl.a. udnytter GPS-mulighederne.

TV2 Vejret:




Denne app giver dig mulighed for at se vejrudsigten både lokalt og fra hele verden. Senest vejrudsigt er også tilgængelig som video.

TV2 News:









TV2 News giver dig mulighed for at streame live-tv døgnet rundt på din iPhone/iPad

TV2 Play:












Med TV2 Play kan du se TV2´s programmer og kanaler live, når det passer dig. Du kan se dem helt op til 30 dage efter de har været vist på tv. Du skal dog abonnere på denne app. Du kan se følgende kanaler : TV 2, TV 2 Zulu, TV 2 Charlie, TV 2 News, TV 2 FILM og TV 2 Sport kanalerne. Du skal have adgang til mindst 1,5 Mbit/sek til rådighed.
 


TV 2 Sportscenter:












Med TV 2 Sportscenter kan du følge med, og danne et overblik på tværs af en lang række sportsgrene. Du kan også vælge at få en besked, når der har været mål. Du kan følge dine udvalgte kampe med en særlig besked service. Når en kamp er på overvågning modtager du en besked når kampen starter og når der er scoret.


TV 2 Håndbold:













Denne app giver dig nyheder, resultater, liveopdateringer og notifikationer om alt det væsentlige fra håndboldens verden. Med i app´en følger også det helt nye spil, Playmaker, som er udviklet sammen med herrelandsholdets hovedsponsor, Totalkredit.
Playmaker giver dig mulighed for at involvere dig endnu mere i herrelandsholdets håndboldkampe. Du kan spille med ved at forudsige hvordan kampen går, og udfordre venner og familie via facebook. 

TV 2 Tekst-TV:














Denne app giver dig hurtig adgang til TV 2s tekst-tv.


TV 2 har også et stort udvalg af apps fra alle regionerne, så du kan blive opdateret på nyhedsfronten lige meget hvor i landet du bor.
Det er bl.a. TV 2 Øst, TV 2 Østjylland, TV 2 Nord, Lorry og TV 2 Fyn.




TV 2 Cycling:











Du kan med denne app følge med i cykel-løb LIVE via opdateringer og samtidig få de seneste nyheder indenfor cykelsporten.


TV 2 Finans:











Med TV 2 Finans har du adgang til nyheder, video, kurser på aktier, obligationer og valuta. Du har mulighed for at opsætte egen portefølje og få varslinger ved kursudsving, som du selv kan indstille.

Klovn:











Klovn bliver til en app. Du kan med denne app downloade alle afsnit af den populære serie Klovn, og se dem på din iPhone eller iPad. Du vælger selv hvor mange episoder du vil downloade.


TV 2’s mobile strategi:
I dag har TV 2 15 apps på markedet og der er intet der tyder på, at de stopper med at producere flere af slagsen. I blandt de 15 apps, er der helt sikkert brugbare og relevante apps målrettet specifikke brugere, men for at forstå TV 2’s mobile strategi og forstå hvorfor det ikke er alle TV 2 apps der er lige gennemførte, er det nødvendigt, at starte et helt andet sted.
Hvis man ser overordnet på TV 2 som broadcaster og virksomhed, illustrerer antallet af mobile apps tydeligt, hvad TV 2’s samlede markedsføringsstrategi er/var og dermed også hvordan den er/var på det mobile markede. Umiddelbart virker den primære strategi fra TV 2,  at favne/ramme så bredt, som overhovedet muligt ved bl.a., at producere et stor antal af unikke kunde/bruger designede (customizerede) apps, som rammer specifikke målgruppe.
Den overordnede strategi har helt sikkert været et led i TV 2’s tidligere mediestrategi om, at udvikle sig til et bredt netværk af medier og tjenester. TV 2 Radio, TV 2 bogklub, TV 2 sport osv. skulle have været forløbere for TV 2’s ekspandering. Den meget aggressive ekspandering slå dog i første omgang fejl og TV 2 har efterfølgende måtte sælge både TV2 Radio og Sport. På samme måde har mange af TV 2’s mobile apps været fejlsatsninger, hvor tankerne bag virker ugennemtænkte, uden fokus på, om funktion og indhold har relevans og er brugbart.



 Et tydeligt eksempel på dette, er TV 2 Gossip, som var en nyheds-app udelukkende omhandlende sladder. App’ sendte push-beskeder ud til brugeren med nyheder og sladder kendte og kongelige. TV 2 Gossip havde ikke muligheden for at brugerne kunne personalize nyhederne. Så brugerne f.eks. kun fik nyheder om en specifik stjerne, eller kongelig. Dermed var tjenestens målgruppe alt for bred. For hvad skal en teenage-pige med nyheder om Dronning Magrethe, når hun egentlig kun er interesseret i nyt om Robert Pattinson fra Twilight filmene? Den manglende personliggørelse af appen, har helt sikkert været med til, at App’en havde sin sidste nyhed i marts 2012.

Manglende mulighed for personliggørelse, kan også siges om TV 2 Beep, som er en alt for bred specificeret nyhedstjeneste, med alt indenfor teknik og spil nyheder. App’en burde give brugerne muligheden for, at vælge konkret, hvilke teknik og spil nyheder de ønsker, at følge og modtage push-beskeder angående.
TV 2 fortsætter sikkert med, i stort omfang at producere og sende en masse apps ud på markedet til brugerne. Med en ny kanal i sigte (TV 2 Fri), er det kun et spørgsmål om tid før den kanal får sin egen app. Man kan dog håbe på, at TV 2 bruger flere penge og kræfter på et mere gennemarbejdet mobil produkt med større mulighed for at ramme hver enkel seer/bruger og dermed vedkommendes reelle behov. Bl.a. kunne man i forbindelse med en TV2 Fri app, med stor succes, lave en funktion, hvor brugerne specifikt kan vælge/fravælge hvilke hobby/fritids interesser vedkommende ønsker at bruge app’en til at holde sig opdateret om.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar